Als winkeleigenaar krijg je regelmatig te maken met allerlei vormen van duurzaamheid. In een supermarkt zijn de producten steeds vaker duurzaam geproduceerd en duurzaam verpakt. Zelf zorg je ook voor een bijpassende winkeluitstraling om gehoor te geven aan deze maatschappelijke ontwikkeling en om je eigen visie hierop zichtbaar te maken. Een manier om hieraan extra cachet te geven is het plaatsen van zonnepanelen op het dak.
Milieuvriendelijke bedrijfsvoering
Klanten zijn tegenwoordig meer en meer milieubewust. Dit komt vooral door de enorme online informatieverstrekking. Sommige klanten zijn hierdoor beter op de hoogte van specifieke duurzame producteigenschappen dan het winkelpersoneel. Supermarkten met een groene bedrijfsvoering spelen goed in op deze ontwikkeling. Daarbij geven ze hun winkel de passende uitstraling door zonnepanelen op het dak te plaatsen. Tegelijkertijd resulteert dit in een duurzame klantenbinding. Mensen worden graag zichtbaar geassocieerd met hun milieubewustzijn en bewuste keuzes. Daarbij geeft het winkelen in een groene supermarkt de klanten het gevoel verantwoord te kopen.
Showcase
Verder fungeren de zonnepanelen op een supermarkt als mooie showcase voor bedrijven die zonnepaneel systemen verkopen. Samen met energieleveranciers werken deze bedrijven maar al te graag samen met de supermarkteigenaar. Zo worden er bijvoorbeeld hapklare pakketten in de supermarkt aangeboden waarmee de klanten ook zelf de bewuste keuze voor zonnepanelen kunnen maken. Dit gebeurt meestal tijdens een promotie actie waarbij de focus ligt op de financiële voordelen van zonnepanelen en woningisolatie. Er gelden dan speciale acties waarbij kortingen worden gegeven op de installatie en isolatie. Hoe meer klanten hiervoor kiezen, des te lager de offertes.